Відповідаємо EdCamp 202013 квітня 2020 року Руслан ГУРАК, голова Державної служби якості освіти України, під час виступу на антикризовому національному онлайн-ЕдКемп 2020 «Тримай п’ять, освіто!» отримав понад пів сотні запитань від учасників (не)конференції.  Державна служба якості освіти (далі − Служба) опрацювала запитання і надає відповіді.

Про інституційний аудит закладів освіти

За якими критеріями оцінюється діяльність закладу загальної середньої освіти під час інституційного аудиту?

Оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти здійснюється за чотирма напрямами:

  • освітнє середовище закладу освіти;
  • система оцінювання здобувачів освіти;
  • педагогічна діяльність педагогічних працівників;
  • управлінські процеси в закладі освіти.

Критерії та індикатори оцінювання наведені в додатку до наказу Міністерства освіти і науки України від 09.01.2019 № 17 «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти».

Чи будуть перенесені інституційні аудиту аудити закладів загальної середньої освіти, які не відбулися за планом у зв’язку з карантином?

У січні–березні 2020 року Державна служба якості освіти здійснила три планових інституційні аудити з 26-ти запланованих (у зв’язку з оголошенням карантину). Інституційний аудит у закладах освіти, де він не відбувся за планом, буде перенесений на 2021-2022 роки.

Чи може бути перенесений інституційний аудит школи, запланований на вересень, через карантинні заходи?

У вересні–грудні 2020 року заплановано провести інституційні аудити у 75-ти закладах загальної середньої освіти. У разі нормалізації епідеміологічної ситуації в країні всі заплановані заходи відбудуться.

На період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19, Служба та її територіальні органи інституційні аудити не проводитимуть.

Школи, де аудити не відбулися у зв’язку з карантином, будуть включені до плану проведення у наступному році.

Чи буде навчання експертів з інституційного аудиту до вересня?

У лютому-березні 2020 року Службою спільно з Університетом менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України підготовлено 200 регіональних тренерів-експертів з питань проведення інституційного аудиту, створення та розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах загальної середньої освіти.

Надалі організація навчання експертів здійснюватиметься в регіонах територіальними управліннями Служби спільно із інститутами післядипломної освіти педагогічних працівників за затвердженими програмами.

З огляду на епідеміологічну ситуацію в країні навчання експертів може бути організоване дистанційно.

На які проблемні питання варто звернути увагу керівникам ЗЗСО і педагогічним колективам, які готуються до інституційного аудиту?

Під час інституційного аудиту експерти оцінюють освітні й управлінські процеси закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти за чотирма напрямами: освітнє середовище, система оцінювання здобувачів освіти, педагогічна діяльність та управлінські процеси, − на них керівникам закладів освіти варто зосередитись.

Радимо також звернути увагу на вивчення таких питань, як:

Чи відбуватиметься у 2020 році інституційний аудит закладів професійної освіти? За яким порядком?

Проведення планових інституційних аудитів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти у 2020 році не передбачено.

Наразі розробляються критерії та індикатори, за якими здійснюватиметься самооцінювання та зовнішнє оцінювання під час інституційних аудитів освітніх і управлінських процесів у закладах ПТО.

Питання щодо проведення планових інституційних аудитів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти будуть врегульовані Законом України «Про професійну освіту». У разі прийняття цього закону порядок проведення планових і позапланових інституційних аудитів у закладах ПТО, можливо, буде визначений у 2021 році.

Чи доступна «Абетка для директора» в електронному варіанті? Якщо так, то де?

Так, «Абетка для директора: Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти» (К., 2020)» оприлюднена на офіційному вебсайті Служби в рубриці «Інституційний аудит».

Абетка для Директора 2020 обкл

Про дистанційне навчання учнів під час карантину

Чи є єдина модель дистанційного навчання учнів?

Єдиної моделі дистанційного навчання не існує.

Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України «Щодо завершення 2019/20 навчального року» від 27.03.2020 № 1/9-178 керівники закладів освіти на період карантину забезпечують виконання освітніх програм, зокрема шляхом організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання.

Порядок використання технологій дистанційного навчання заклади освіти визначають самостійно.

Як об’єктивно оцінити досягнення учня під час дистанційного навчання?

Потрібно фокусуватися на процесі навчання, формувати систему заохочення, використовувати формувальне оцінювання. Здійснювати оцінювання для навчання, а не для контролю.

Зараз важливо надавати підтримку учням, створювати простір для їхнього самооцінювання й самоосвіти.

Для учнів вирішальним має стати розвиток компетентностей: уміння вчитися, працювати з інформацією, оцінювати свій індивідуальний поступ, брати відповідальність за результати власного навчання.

У соцмережах демонструють різні плани роботи для вчителів під час карантину. Чи потрібно такі плани оформлювати?

Відповідні роз’яснення надано у листі Міністерства освіти і науки України «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину» від 23.03.2020 № 1/9-173.

Керівникам закладів освіти рекомендовано затвердити заходи щодо виконання працівниками методичної, організаційно-педагогічної роботи, наприклад, розроблення індивідуальних планів професійного розвитку (підвищення кваліфікації педагогічних працівників, самоосвіти тощо). Ніяких інших планів і звітів не передбачено.

Чи були залучені до опитування щодо організації дистанційного навчання під час карантину учні сільської місцевості?

Так, з 44 088 учнів 9–11-х класів, які взяли участь в анкетуванні щодо організації дистанційного навчання під час карантину, 17% вказали, що мешкають у селах, а 14% − селищах міського типу.

Опитування дистанційне завершено ДСЯО

Про сертифікацію педагогічних працівників у 2020 році

Як у цьому році відбуватиметься навчання експертів, які можуть залучатися до вивчення практичного досвіду вчителів, які сертифікуються у 2020 році?

Навчання буде складатися з двох блоків: дистанційного і очного.

Зараз триває розробка програми. Про терміни проведення навчання Служба повідомить додатково.

Чому не відбувається сертифікація вчителів-«предметників» середньої та старшої школи?

Сертифікація інших категорій педагогічних працівників буде відбуватися по мірі того, як будуть розроблені відповідні професійні стандарти.

Які терміни проведення ІІІ етапу сертифікації вчителів?

Третій етап сертифікації педагогічних працівників − вивчення практичного досвіду роботи − заплановано на вересень-листопад 2020 року.

Коли сертифікація стане обов’язковою для всіх учителів і замінить атестацію педагогічних працівників?

Поки що це відкрите питання. Відповідь на нього можна буде дати після закінчення пілотування сертифікації педагогічних працівників.

Чи потрібно атестуватися на підтвердження педагогічного звання «старший вчитель» педагогу, який пройшов сертифікацію у 2019 році?

Відповідно до статті 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту» успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником, а також є підставою для присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.

Сертифікація 2020 ІІ етап

Про вищу освіту

Яка процедура складання єдиного вступного іспиту (ЄВІ) для вступу в магістратуру з огляду на карантин?

Процедура стандартна, відповідно Порядку організації та проведення вступних випробувань, що проводяться з використанням організаційно-технологічних процесів здійснення зовнішнього незалежного оцінювання для вступу на другий (магістерський) рівень вищої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 05.04.2019 № 441.

Змінюються лише терміни проведення ЄВІ, які будуть залежати від дати завершення карантину.

Наразі існує два варіанти розвитку подій:

  1. якщо карантин завершується не пізніше 01.06.2020, то ЄВІ має пройти орієнтовно на початку липня;
  2. якщо карантин завершується не пізніше 01.08.2020, тоді ЄВІ має відбутися орієнтовно у другій половині вересня.

Терміни реєстрації для проходження ЄВІ (ЄФВВ) для вступу до магістратури на сьогодні не змінено, і триватиме з 6 травня до 3 червня 2020 року, все буде залежати від дати завершення карантину.

Пропонуємо скористатись нагодою більш ретельно підготуватися до складання ЄВІ, попередньо ознайомившись із програмами ЄВІ, загальними характеристиками тестів та схемами нарахування балів за виконання завдань ЄВІ у 2020 році за посиланням.

Як відбуватиметься вступ до магістратури цього року?

Цього року започатковується вступ в магістратуру для вступників, які складатимуть ЄВІ/ЄФВВ саме у 2020 році з можливістю подати заяву в електронному вигляді до обраного закладу вищої освіти.

Для інших категорій вступників на основі здобутого рівня бакалавра або освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста подача заяв поки залишається в паперовому вигляді до Приймальних комісій закладів вищої освіти (зокрема, за спеціальностями галузей знань «Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону» (крім вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти з специфічними умовами навчання, військових підрозділів закладів вищої освіти), «Освіта/Педагогіка», «Аграрні науки та продовольство» та спеціальністю «Музичне мистецтво».

Пропонуємо звернути увагу вступників, які планують вступати на неспоріднені спеціальності (перехресний вступ), що у грудні 2019 року скасували обов’язковість додаткових випробувань. Одначе заклади вищої освіти мають право самостійно встановлювати такі випробування і проводити їх у загальні строки проведення вступної кампанії на магістратуру.

Тому перед подачею заяви радимо попередньо ознайомитися з Правилами прийому закладу вищої освіти та вимогами до вступу. Переглядати Правила прийому та іншу інформацію про перебіг вступної кампанії у кожному закладі вищої освіти можна у розділі «Вступна кампанія 2020» Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

 
   
 
 
 
 
 

 

банер для сайту
 
Мін'юст
 
Гаряча лінія Державної служби якості освіти України з питань вищої освіти: (044) 236-33-58, (044) 236-50-93; з питань загальної середньої та дошкільної освіти: (044) 236-10-50
Деякі розділи сайту працюють у тестовому режимі.

Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше